Terugblik:
Terugblik: Je bent je eigen merk – Heidi Geven
Op 12 juni presenteerde branding specialist Heidi Geven haar visie over sterke merken en over hoe jij je authentieke Jij sterk in de markt zet. In de zaal leden van Entre Femmes-Gooi en vier introducees, allemaal benieuwd hoe hun bedrijf/merk verder vorm te geven.
Met een merk onderscheid je je in de markt en vertel je klanten wie je bent. Je huisstijl en website zijn daar onderdeel van, maar ook hoe je je presenteert. Is dat nu zo belangrijk voor een zzp’er of een klein bedrijf? Echt wel! Je bent een merk of je het wilt of niet. Klanten zien jou en wat je zegt, schrijft en doet. Op basis daarvan vormen ze zich een beeld van jou en wat je te bieden hebt (en wat ze daarvoor willen betalen). Maar klopt dat beeld ook?
De avond begon met een schets: Wat is een merk? Waarom word jij vereenzelvigd met je merk? Wat is de kracht van merken. En natuurlijk: Wij gingen ons merk verkennen.
De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: straal ik uit, wat bij me past? Als voorbeeld gaf ze de commercials van Blokker met Sarah Jessica Parker (hint: die straalden niet uit waar Blokker voor staat).
Bekijk nog even die commercial terug >
Ze vertelde ook over CoolBlue.nl, een bedrijf dat eigenlijk geen onderscheidende producten heeft maar die deze toch zeer onderscheidend weet aan te bieden. Van bestelling tot bevestiging tot bezorging en reparatie: ‘alles voor een glimlach’.
Wat is een merk?
Wat is een sterk merk?
Tijdens verschillende korte verkenningen gingen de aanwezigen met elkaar in overleg over bijvoorbeeld de eigen merkmissie:
- Wat inspireert je om elke dag naar je werk te gaan?
- Wat is het doel van wat je doet?
- Waar kom jij je bed voor uit?
- Waar wil jij aan bijdragen?
- Wat is jouw ‘why’?
Hierbij merkte Heidi op: ‘Merkwaarden zijn geen persoonlijke kernwaarden.’ Merkwaarden zijn te formuleren via archetypen; denk aan de onschuldige maar ook de ontdekker, verleider, nar of rebel. Ook kwam de kleurstelling en vorm van het logo naar voren: deze hangt nauw samen met de merkwaarden.
Na het beantwoorden van diverse vragen, rondde Heidi haar inspirerende en kleurrijke verhaal af. Een waardevolle ervaring, zeker in samenhang met de netwerkbijeenkomst van april met het onderwerp ‘jezelf kort pitchen‘.
Over de spreker: Heidi Geven
Heidi helpt organisaties bij het ontdekken van hun merkidentiteit, en met de vertaling ervan in het juiste beeld en een aansprekend verhaal. En in een goede online en offline communicatiemiddelen mix, die leidt tot resultaat. Meer over Heidi: Gevencommunicatie.nl